E-mail marketing jest jedną z form marketingu bezpośredniego, która używa poczty elektronicznej do prowadzenia wszelkich działań marketingowych. Potencjalnie każdy e-mail z ofertą handlową, promocją czy informacją na temat firmy wysłany do potencjalnego lub bieżącego klienta może zostać uznany za e-mailing. Stosowanie tego narzędzia przynosi niewątpliwie wiele korzyści dla firm. Poniżej przedstawiamy największe zalety e-mailingu.
Precyzyjne targetowanie
Pierwszą z zalet e-mailingu jest precyzyjne targetowanie. Jeśli mamy własną bazę adresową, możemy skrupulatnie wybrać grupę docelową i skierować e-mailing tylko do wybranych osób, potencjalnie najbardziej zainteresowanych konkretnym produktem czy usługą. W przypadku kierowania e-mailingu do baz zewnętrznych również możemy podjąć próbę definiowania grupy docelowej. Wtedy jednak skuteczność działań marketingowych będzie zależeć także od dokładności i precyzji danych, jakie posiada dostawca bazy adresowej. Artykuł powstał we współpracy z portalem http://bractwozelazny.pl/
Koszt wysyłki
Nawet jeżeli nie dysponujemy własną bazą adresową koszt wysłania jednego e-maila jest naprawdę niewielki – wynosi około 10 groszy. Cena ta obejmuje: przygotowanie, bazę danych z dwoma kryteriami segmentacji oraz wysyłkę. W przypadku wysyłania e-mailingu do własnej bazy koszty będą jeszcze niższe, zwłaszcza gdy zdecydujemy się wykorzystać jeden z bezpłatnych systemów do wielokrotnego wysyłania e-maili.
Duży zasięg
Dzięki e-mailing’owi docieramy do większej liczby osób niż stosując tradycyjne reklamowe przesyłki pocztowe. Największe polskie zbiory adresów e-mail sięgają już około 3 milionów adresów.
Szybkość przygotowania i przeprowadzenia działań
Do przygotowania całej kampanii e-mailingowej wystarczą niecałe dwa tygodnie. Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczyć odbiorcom rzeczywistą, aktualną ofertę czy informację. Za pomocą e-mailingu możemy również prześcignąć konkurencję, zanim ona jeszcze skończy swoją kampanię. Błyskawicznie otrzymujemy również wyniki naszych działań. O każdej reakcji odbiorców wiemy natychmiast dzięki zestawieniu dostępnemu na stronie internetowej.
Skuteczność
Z raportów i badań wynika, że e-mail marketing jest skuteczny w zdecydowanej większości przypadków. Decyduje o tym przede wszystkim dobór baz i grupy docelowej. Poza tym dzięki natychmiastowej dostępności wyników kampanii e-mail marketingowej możemy niskim kosztem przetestować wiele wariantów, zanim zdecydujemy się na ostateczne rozwiązanie.
Raportowanie kampanii
Raportowanie kampanii to nic innego jak możliwość dokładnego zmierzenia jej efektywności. Po przeprowadzonych działaniach nadchodzi czas na analizę wyników. Do najważniejszych czynników, które trzeba brać pod uwagę, należą: liczba wysłanych e-maili, liczba otwartych e-maili, liczba kliknięć (przekierowań), liczba podjętych akcji na naszej stronie zgodna z przyjętymi wcześniej założeniami (zakup, zapisanie się na przedsprzedaż itd.), liczba rezygnacji.
Widzimy zatem, że e-mailing jest przydatny na każdym etapie działania danej firmy.